Farby nawierzchniowe
Kiedy nasz jacht utracił już powab nowości, a burty noszą ślady otarć i uderzeń o keję, żelkot pożółkł i pojawiły się na nim pajączki oraz spękania armator jachtu staje przed zadaniem przywrócenia jachtowi nieskazitelnego i pięknego wyglądu. Współczesne farby dorównują twardością i własnościami fizycznymi żelkotowi i oferują szeroką paletę kolorów.
Farby nawierzchniowe to właśnie zewnętrzna powłoka, "skóra" naszego jachtu nadająca mu nietuzinkowy wygląd. Ma kluczowe znaczenie, ponieważ właśnie ona narażona jest na działanie wszystkich niekorzystnych czynników: promieniowania UV, wody, uszkodzeń mechanicznych i innych. Wysokie walory dekoracyjne oraz odporność na niekorzystne czynniki środowiska morskiego to wysokie wymagania jakim musi sprostać farba nawierzchniowa do jachtów i łodzi.
Cel jest jeden, drogi dwie. Farby nawierzchniowe jedno- i dwuskładnikowe. Czym się różnią? Którą wybrać?
Farby jednoskładnikowe cechuje niższa cena, łatwiejsza aplikacja, a co za tym idzie łatwiejsze wykonywanie poprawek w kolejnych sezonach. Jednak farby jednoskładnikowe są generalnie mniej odporne na uszkodzenia mechaniczne od farb dwuskładnikowych.
Farby dwuskładnikowe cechuje znakomita odporność i twardość kosztem dotrzymania trudniejszych oraz bardziej restrykcyjnych warunków aplikacji. W szczególności dokładnego odmierzenia składników oraz warunków w jakich będziemy malować.
Podczas wyboru farby nawierzchniowej na nasz jacht zawsze starajmy się uwzględnić nasze indywidualne potrzeby i możliwości.
Pamiętaj! Nigdy(po za wyraźnie opisanymi wyjątkami) nie nakładaj farby dwuskładnikowej na farbę jednoskładnikową! Odwrotnie możesz